Blogger Backgrounds

Selasa, 19 Mei 2009

Makna Air Mata~

Pernahkah anda menangis?Jika menangis,apekah sbbnya?mnangis di tinggalkan awek/pakwe?menangis kegembiraan?hehe..apepon,menangis adalah fitrah bagi manusia tetapi,dengan tangisanlah memberi sesuatu nilai yang tersendiri..(betol x?)

Allah yang menciptakan ketawa dan tangisan..pasti ada hikmah disebalik kejadianNya..
Mata walaupon kecil,tapi ia tak pernah kering dengan air mata..jika boleh dikepung,ia bole mnjadikan bumi ni banjir bagai selepas hujan turun dengan lebatnya..fuyyo..

Menurut Ibnu Qayyum ada beberapa jenis tangisan antaranyalah:

*Menangis kerna kasih sayang dan kelembutan hati,(aku ni..haha)
*Menangis kerna takut
*Menangis kerna cinta(ye kot:-) )
*Menangis kerna gembira
*Menangis kerna menderita
*Menangis kerna sedih,hina dan lemah
*Menangis kerna untuk mndapatkan belas kasihan org laen
*Menangis kerna mengikut2 org lain menangis..huhu
*Menangis kerna org munafik yakni pura2 ja nangis..

Haa...ada juga tau tangisanye just biasa2je,tetapi kan.. bisa memadamkan api neraka tu!!
Sabda Junjungan Mulia Nabi Muhammad S.A.W :"Tidaklah seseorang menitiskan air mata kcuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka..
Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan dikotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatu pun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka.”


Tangisan yang dimaksudkan ialah tangisan kerna takut kepada Allah. Menangis kerana menyesal atas kesalahan dan dosa, malah tangisan takut kepada azab Allah sangat bernilai di sisi-Nya sehingga air mata itu boleh memadamkan api neraka.

Jadi,janganla digelakkan org yg menangis..nk kata gembengla ape la..xkanla saje2 kot nk nangis..xbetol ke ape pale nye..hehe,Apepon..pada sape2 da tua2(maksudnye bknla kanak2 lg yg wek wek lg tuh) belom pernah menangis or susah menangis,menangislah kawan2..dengan tangisan,boleh melembutkan hati kita..kalo keras or susah sgt tu..paksa diri kita nangis walaumcna pon..lagi2 kalo kita sedang berdoa,doalah dengan sepenuh hati kita..merayu2,menangis..bkn pada sape pon..just pada Allah..dah sememangnye kita manusia akan mintak pada Allah je kan..

Ahad, 17 Mei 2009

Mula membebel~

Kalau rasa badan..memang patut tido aku ni,penat peksa td,,alhamdulillah mudah soalan n jawapanye,moga tahun ni aku naik tahun,amin ya Allah~tp perah2 otak gak ni sampai da kering dah...(kajian mengatakan ,dibandingkan orang yg belajar / mmbuat ssuatu prkara menggunakan akal /otak dgn org yg berkebun /membuat banggunan,org yg menggunakan otak adalah lebih penat,hehe) tp sbb nk jadi insan normal..aku pon taklah tido skng ni..hehe...yelakan,tido bagi org dewasa yang normal waktu malam dari kol 12 midnite hngga kol 4 or 5 pagi..paling normal la tu,iaitu 5 or 6 jam bagi org dewasa,bagi baby plak 8 hingga 10 jam..kalo yg kurang or terlebih tu..pikir2lah..(tapi kan ada juga kajian mengatakan,jika kurang tido atau cukup2 tido boleh menaikkan berat badan,dan bile da terlebih tido bole kurangkan brat badan,jadi camne ni ek..haha) link

Jumaat, 15 Mei 2009

Selamat Hari Guru

Selamat Hari Guru untuk kesemua cikgu2 ustaz-ah yang pernah mengajar ana menulis...membaca..

Buat cikgu2 tadika kemas kg.puah KL,da pupus kot tadika ni..hehe,sekolah rendah jalan kuantan 1.KL,sekolah agama rendah kg.puah,KL..pastu sekolah menengah agama arab kluang JOHOR dan maahad johor..dan seterusnye..doktor2 di Al-azhar MESIR..al-fatihah utk mereka semua..

Selamat Hari Guru
Separuh hidupmu engkau berikan untuk anak didikmu.
Guruku, Andai Engkau Tiada di Dunia, Kita Akan buta segalanya dan Selamnya
Terima Kasih Guruku, Jasamu Kan Kukenang Selamanya
Guruku, Penyulut Lentera Hari Esokku


BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979