Blogger Backgrounds

Rabu, 26 Ogos 2009

semalam pnye cite

Semalam,dari pas bertadarus diwaktu subuh..duk cangok depan laptop..best jgk,sbb da lama xtengok anime2 yg disayangi..xla rasa langha sgt,sbb anime yg aku tgok..ada teladan,pembeljaran,dan pengajaran..ookami to kounshinryou..pnh nonton?ceritanya berkisar seorang pedagang dan seekor serigala jadian,tp da jadik awek kiut cume ada telinga pnjang n berekor..masuk kota,keluar kota bersama kereta kudanya..byakla die citer ttg skill2 orang meniaga..nak kenal camne org tipu kita dalam niaga..gaya dalam cite ni wat aku teringat yg Nabi Muhammad nabi junjungan kta juga suka berniaga..org paling kaya adalah org yg berniaga..mmg hakikat kan....?

Ada juga hal2 yang mengena dengan agama kristian..biasala org yg buat cite2 karton ni bknye islam,dan selalu je nak berdakyah pada sape2 yg suka tgok anime,xpela,tgok jela jgn terikut2 sudah..tp best dalam cite ni,kristian dianggap lebih rendah dari khinzir...huhu..
Alhamdulillah..dapat juga aku mempertingkatkan bahasa inggeris aku dengan mnonton anime2 ni..
Yelakan..kat Azhar ni mane ada kelas yg series belajar b.i,penekanan lebih pada madah2 bahasa arab...peksa pon bdk2 melayu or pelajar2 wafidin susah nak dengar ada yg gagal..kalo paling teruk pon dapat makbul..

Setelah mengejangkan otot2 dan menyakitkan tengkok...bingkas aku bangun berwuduk dan solat zohor..peningla pulak rasa..buat tu xselesa,buat ni xselesa,ape yg xkena ni..rupanya2 blik aku bersepah..blik bujangla katakan..hehe..dah lama da ni xubah2 kondisi isi2 dalam blik ni..adalah dalam 2bulan..aku memang cepat bosan..
Td ali jengok blik aku..eh..berubah lagi ke?baru je tuko kan aritu?..xpela yg penting aku xmabuk n sakit mata..Dah siap menukar kondisi dalam blik ni..terpikir nak tukar warna cat di dinding..nak warna putih,,biar luas lagi mata aku memandang..tapi nanti2la..tunggu zakat kl masuk..lambat benar tahun ni masuk..huhu..
Pastu terpikir pulak nak beli cermin besar sperti dicadang oleh tunang..ada je aku ni memikir..tp suma mengempiskan poketku..cmnala duit xcepat abis..hehe

Di kedai cermin lak..terus je aku pilih cermin besar..murahla jgk dalam 20genih,itupon pas wat muka seposen n merayu takhfif kan harga...ramadhan karem ya ahmad...nasib baik yg jaga org muda..kalo pakcik tua yg jaga,asyik nak tipu duit aku je..

Petang nye pula ingat nak memasak tuk buka,ahli bait ajak lak g bazar di asyir.
xbest tol bazar ni..sket je org jual,xda pilihan nak beli ape..,nasi lemak n nasi ayam je ada..xbeli xmakanla aku..pastu trnmpak la plk sorg pakcik jual air soya..ada soya pandan,soya biasa dan soya durian..aku pon beli soya durian,wat2 rasa..dah beli juadah tuk ku nikmati buka nt, terus je aku cakap kat ahli bait .."sebulan sekali je kot aku datang bzar ni"..huhu.

Selasa, 25 Ogos 2009

puasa2..harini da keempat..

Salam Ramadhan pada sape2 yg masuk blog ni,sama ada sengaja atau xsengaja...moga antum suma dapat menjalani ibadah puasa dengan sebaiknya..jgn curik2 makan n minum ya..

Jangan juga tnggal tarawih ,dan dibulan puasa ni..adlah sbaiknya kita bertadarus al-quran...samada ngn kawan2 ataupon sendiri..yang pentng kamu baca..besar tau pahalanya kita baca al-quran//lagipon ia boleh menghidupkan hati kita yg telah mati,...die memberi chaya pada hati2 yg sedang dalam kegelapan..nak tau btpa pentngnye bca quran?baca entry lama aku ni
http://zinzam.blogspot.com/2008/01/pentingnye-membaca-al-quran.html
dan yg paling penting bole taqarrub diri kita dgn tuhan pencipta alam..
"duhai hati...berjanjila pada ramadhan...segala keampunan yg Allah tawarkan,jgn terlepas dari mendapatnya.."


Actually,aku ngh mlas nak updte blog nih..nak tunggu die update....nth bile nth..yelakan..bz ngn asigment..huhu(sian syg) ;-b

lagipon internet ni kadang2 xbtol,basem si penjaga cc yg aku isytirak cakap musykilah dari syarikat..aku xpueh ati jgk..aku da byar ckp2 tuk sbln,tp xdpat guna..so..tiap kali je trputus line,aku terus kol or miskol basem..padan muka die tension ngn aku..maafkn aku ye basem..asyan ramadhan..hehe..tut..tut(sbnarnye ringtone lgu raya..hehe)..tba2 die kol..maalisyh ya razin..kathir musykilah..dil wakti fi net?cara die ckp cm sbersalah sgt ngn aku..padahal aku paham msalahnye...just wat2 xfaham..haha..saje nk kena kn die..

..kla..papepon...Ramadan Karim...dan selmat menjalani ibadah puasa..

Sabtu, 22 Ogos 2009

sahur2

Bosan datang lg...tidak tahu apa yang inginku lakukan lagi..tangan pulak sudah gatal untuk menaip...Sebentar lagi waktu sahur..boleh je kalau nak sahur sekarang,tp lebih baik jika ikut sunnah iaitu dengan melewat2kan sahur..
Mataku kuyu sangat bagai sudah bertahun lama tidak tido.. tapi ku tahankan juga,jika tidak,confirm terlepas sahur,mengantok sangat walaupon seusai solat terawih td sudah pon tertido.. imsak lak awal kol 3.34 pagi..

i.
Mulai hari ni 1Ramadhan/22Ogos hinggalah 29Ramadhan/19Ogos 2009 kita umat islam akan merayakan ibadah puasa satu bulan penuh. Siap-siap bangun dini hari, menunda makan dan menjaga perbuatan..menahan nafsu yang seperti sudah mengambil alih tugas syaitan..beribadah bagai besok tiada lagi hari utk kita.. Moga-moga kebiasaan di bulan Ramadhan seterusnya bisa dilakukan di bulan-bulan berikutnya. Bangun tidur teratur, makan teratur, dan selalu berfikiran positif...

ii.
Tadi baru saja membeli sekotak kurma,roti dan air mineral untuk ku nikmati sahur nanti,suasana mlm disini meriah benar dgn bdk2 kecik maen bunga api dan mercun..kegelapan malam juga diwarnai oleh lampu lip lap yang berwarna warni...da mcm nk raya la plk..tapi itulah kebiasaan orang arab..depa sambut Ramadhan..kita lak org Malaysia smbut Syawal..

iii.
Ramadhan Karim.."Allahuakram"itulah kata-kata yang telah ku dengari sejak pagi tadi..tetapi akan kudengari hinggalah akhir Ramadhan nanti..even semasa orang arab bergadoh pon akan reda bila ada orang sekeliling melafazkan ramadhan karim dan sollu ala nabi,seperti petang tadi ada pertengkaran yang berlaku berdekatan dengan rumahku..memang membingitkan telinga,cakap bagai anak tekaknya boleh kita maen tarik2..tetapi bila seorang mama melafazkan ramadhan karim terus die diam n cakap slow2..hebat kan perkataan Ramadhan Karim ni?depa pon bersurai..

Jumaat, 21 Ogos 2009

nasyid pilihan bulan ini :-)

Puasa sok..


كلا ان الانسان ليطغى
Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas
أن رأه استغنى
karena dia melihat dirinya serba cukup..

Ramai pikir diri da perfect dari tertinggalnya ibadah2 seperti puasa..cube ingat smula,sudakah kita langsaikan hutang puasa yang kita tinggalkan tahun lepas?da sudah bayar fidyah?
Hutang Allah lebih berhak kita ganti..kalau hutang dengan manusia boleh kita bayar..kenapa liat benar nak byar hutang Allah?same2 la kita peringatkan diri kite masing2..

Besok 22 haribulan dah nak puasa Ramadhan ..rasa cepat sangat waktu berlalu..teringat tahun lepas aku berpuasa di tempat keje. di SOGO KL..berbuka pon kat kaunter cashier..huhu..just minum air kotak n kueh mueh yg disediakan..nak menjamah kueh mueh,tp malu2 n bengang sebab ada customer melayu yg xtaw hormat bulan ramdhan,dah tu xsabar2 lak nk byar dan ada yang masih beratur panjang..ada juga pasangan yg berpelukan semasa beratur..ish..tengah azan ni,bgla masa aku nk berbuka jap,itu pon nak kaco,bknnye aku xletak sign closed..ttba sorang amoi tegur aku.."you makanla dulu,nt I datang balik..." org cina pon reti hormat kita berbuka..xckup didikan agama dorg ni.((.nak kena ni...hehe))

Tapi tula..Ramadhan yg lepas aku xdapat ape2 sgt..xda ape yg aku dapat raih dibulan Ramadhan yg lepas..iAllah Ramadhan kali ni aku xkan lepaskan peluang2 yg dah tersedia ada..entah,Ramadhan kali ni hati aku rasa sayu sket..syahdu pon ade..huhu..
Moga Allah redhai hidupku..dan aku dapat berpuasa penuh sebulan seperti tahun2 yg lepas..

Malam ni jom tarawikh!!tahun ni xnak tggal tarawikhla..huhu..bole ke?biiznillah!!!Ya Allah berilah kami kesihatan dan kekuatan tuk beribadah di bulan Ramadhan ni...Ahlan ya Ramadhan!!Bulan penuh maghfirah...bulan penuh rahmat Allah..bulan keberkatan..Ahlan2!!
اللهم بلغنا رمضان

Isu Pengkid



Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini memutuskan penampilan ‘pengkid’ iaitu perempuan yang menyerupai penampilan dari segi pakaian serta tingkah lakunya seperti lelaki adalah haram.
Pengerusinya,Prof Datuk Abdul Shukor Husin,pengkid atau juga digelar ‘tomboy’kini menjadi satu isu dan fenomena serius di kalangan anak gadis negara ini dan ia perlu ditangani segera supaya tidak terus berkembang hingga sukar diatasi.

Majlis Fatwa mendapati isu pengkid kini semakin ketara dan dari segi hukumnya,kita menyatakan ia haram dan berharap fenomena ini tidak berleluasa dan minta ibu bapa serta masyarakat melihat perkara dengan lebih lebih serius supaya ia tidak menular dalam masyarakat.

Malah yang lebih membimbangkan majlis fatwa ialah pengkid ini sudah melarat kepada perkara berkaitan seksual dengan meminati sesame sejenis,”katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali ke-83,di sini

p/s :
Moga cepatla lupus si pengkid2 ni..dan tiada seorang pon dari ahli kuarga kita,kawan2 kita terjebak..amin..kalo ada pon..kita sama2 tolong dia..jangan dibiarkan atau disisihkan..die perlukan sokongan dari kita..lagi pon perkara ni jelas dimata kita ada lah haram..tidak bole lelaki menyerupai wanita dan tidak boleh wanita mnyerupai lelaki,,,dan skng ni da sampai hubungan seksual antara wanita,ianya ternyata haram disisi syarak..

Seperti yg telah dinyatakan dengan jelas dalam al-quran ayat 5,6 dan 7 surah Mukminun:

والذين هم لفروجهم حافظون 5 الا على أزواجهم أو ما ملكت أيمانهم فأنهم غير ملومين 6 فمن ابتغى ورأ ذلك فأولك هم العادون 7

5.dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki[994]; 6.maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada terceIa.7.Barangsiapa mencari yang di balik itu[995] maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas

995:Maksudnya: zina, homoseksual, dan sebagainya

Rabu, 19 Ogos 2009

Pada Mu Selamanya..

Sejenak .. ku imbasi kembali
Erti pelayaran usiaku
Ke timur ke barat
Dunia akhirat
Segalanya .. Ohh

Di tengah hangatnya kejahilan
Membakar hangus keimanan
Dan aku hanyut
Tiada berpaut
Layu sudah pedoman diriku

Kini bersendiri
Ku meniti hari
Ke kanan ke kiri
Ku menilai kembali

Jalan ku lalui
Dosa yang telah pergi
Walau tanpa ku sedari
Air mata membasahi

Terasakan ... terbuka
Kunci pintu hatiku
Timbullah ketenangan di jiwa yang keliru
Terurai kekusutan
Membaralah cinta
Milik-Mu Yang Esa
Selamanya...

Pada-Mu selamanya .. oh...
Selamanya...

Ahad, 16 Ogos 2009

entah...


ngh bosan...brpa hari je lagi da nk puasa ramadhan..so..jom kte makan puas2!!huhu..
rindula nak makan mknan mlysia...trutama roti cnai..cyg..nt pos roti cnai skali ea?:-b
terliur x tgok gmbo sblah ni? nth tba2 nk mkn roti cnai..mcm mngidam lak..haha
tapi..bagi sape2 yg blom blom setle hutang puasa thn lpas.cpt2 ye..trutama wanita..laki pon ada jgk kan..