Blogger Backgrounds

Sabtu, 26 Jun 2010

Antara Kesalahan Lelaki (Suami)

Sebagai pengajaran ringkas buat para suami.
Antara Kesalahan Lelaki (Suami)

1. Lalai Berbakti kepada orang tua setelah menikah

2. Kurang serius dalam mengharmonisasikan antara isteri dan org tua

3. Ragu dan buruk sangka kepada isteri

4. Kurang memiliki sikap cemburu terhadap isteri

5. Meremehkan kedudukan isteri

6. Melepaskan kendali kepemimpinan & menyerahkannya kepada isteri

7. Memakan Harta isteri secara batil

8. Kurang semangat dalam mengajari isteri ajaran-ajaran agamanya

9. Bersikap pelit terhadap isteri

10. Datang secara tiba-tiba setelah lama pergi

11. Banyak mencela dan mengkritik isteri

12. Kurang berterima kasih dan memotivasi isteri

13. Banyak bersengketa dengan isteri

14. Lama memutus hubungan & meninggalkan isteri tanpa sebab yg jelas

15. Sering berada di luar rumah & jarang meluangkan masa dengan keluarga

16. Interaksi yang buruk dengan isteri

17. Tidak menganggap penting berdandan untuk isteri

18. Kurang perhatian terhadap Doa yang dituntut ketika menggauli isteri

19. Kurang memperhatikan Etika, Hikmah dan Hukum hubungan badan

20. Menyebarkan rahsia ranjang

21. Tidak mengetahui kondisi biologis perempuan

22. Menggauli isteri ketika haid

23. Menggauli isteri pada duburnya

24. Memukul isteri tanpa alasan

25. Kesalahan tujuan poligami

26. Tidak bersikap Adil antara beberapa isteri

27. Terburu-buru dalam urusan Talak

28. Tidak mahu mentalak, padahal sudah tidak mungkin ada perbaikan & keserasian

29. Mencela isteri setelah berpisah dengannya

30. Menelantarkan anak-anak setelah mentalak isteri

31. Kurang setia terhadap isteri

32. Kurang puas dan selalu melirik perempuan lain




oleh: zaharudin.net

Selasa, 22 Jun 2010

borak kosong

dah abisn exam..yeke?blom la..ada lg..tinggal last paper b.i dan syafawi lom
akan dilaksanakan pada hari khamis ni utk b.i dan 30 jun utk syafawi..
orang kata b,i ni senang..sbb tu la aku rasa mcm da abis exam je pas kuar dari dewan utk madah ahwal..tp b.i tu madah jgk kan..kalo gagal wajib diulang lg...so kentalkan semangatmu wahai razin..dah 9 madah berlalu utk fasal ini..tapi mcm 19 madah je rasanye....penat dong..

Xsabar utk pulang ke Malaysia..sampaikan dah terbeli tiket tarikh sama waktu hari syafawi..maka...terpaksala tukar dan telah pon mengempiskan poket ku,mana tidoknye..nk tukar tarikh kena bayar seratus lebih..pokai aku..dala duit ngh bajet tuk kawen!!...

nak beli ape ek utk bawak balik mlysia nt?xterpikir dalam pale ni dah..kalo dlu masa kali pertama balik..mcm2 aku beli..kononnye barang2 di sini xda kat malaysia..tp hampeh..kt mydin tu da berlambak2 da barang2 yg sama seperti kt mesir ni..siap beli borong lg..huhu.
so..balik mlysia kali ni lenggang sudah:-b
mak dan bakal zaujah asyik tanye je..dah kemas beg lom nak balik ni?xsabau menanti kepulanganku la tu?sabar na..hehhe

Nikah oo nikah..da sampai seru rupanye aku ni utk bernikah, dah besar anak pakcik Jamil ni ye...berdebar jgk hati ni bile terpikir utk akad nikah nt..takut tersyasyul plak nt..
malu den.,mcam2 tanggungjwab yang akan aku pikul selepas nikah nt..bagi nafkah tu da wajib..jgn nk bagi nafkah batin je..tp nafkah zahir terabai..ish..nauzubillah aku dari perangai sebegitu..

Bile da belajar kitab ahwal syaksiah ni..asyik terbayang je tentang alam perkahwinan yg akan aku alami nt..dalam kitab ni..mcm2 ilmu munakahat aku dpt..sudah tentu pasal perkahwinan..hukum hakam yg telah diletakkan oleh syarik yakni Allah dan Rasul pada suami isteri...bermuasyarah dgn baik..dan sebagainye..

Tapi bile baca bab talak plk..aku asyik doa je pada Allah supaya kami dijauhkan jauh2...dielakkan..dari berlakunye talak dalam perkahwinan kami nt...amin..biarlah ilmu tentang talak yg ku pelajari ni sbagai pengajaran,pendinding dan pelindung utk hati aku..utk jiwa aku bila marah.utk perangai aku yang xsemana..utk lidah aku dari menyemburkan lafaz talak..Ya Allah...lindungilah perkahwinan yg bakal kami langsungkan xlama lg ni..amin ya Rabb!!

panasnye kaherah..rasanye di muhafazah pon begini jgk..dan smmgnye di benua afrika panas begini..tak tahan?rileks la..baru rasa duk mesir..tapi pelik..bile panas cpt ngntok..tp bile dah tido cpt plk bangunnye...xtawla kalo org lain mcamna..hehhe

Macam mlas nye nk wat ape2.tp kena gerak gak dari katil usang ni...bknye ape... air da la xda..nt peluh2...kena mandi..so kena la amik air kt paip besar bwah..mujahadah tol..begini lah tiap2 musim panas yg da aku alami hampir 4 tahun disini..mesti xda air..tu yg nk balik mlysia cepat2..nt da nk masuk musim sejuk baru balik sni smula..