Blogger Backgrounds

Ahad, 4 Disember 2011

Baby~

Alahmdulillah..syukur pada nikmat Allah yang tak terhingga...isteri kesayangnku dah pon mngandung..xsia2 kepulangan ku ke Malaysia kali ni..huhu. lg..Ya Allah lindungi isteriku.

Sabtu, 22 Oktober 2011

Gaining Confident To Speak English



Dear friend,


Below is a very helpful tip to help you gain confidence to speak English more.

Hot English Tip #7
Gaining Confidence To Speak English

If you are like most people, you often feel down, lack confidence, feel frustrated or feel that you are not progressing very much with your English.

It's actually quite easy to overcome these problems. All you need to do is build your confidence.

How do you do this quickly and easily?

There are a few things you should not do:

Try not to:
* Compare yourself to other people's level of English.
* Tell yourself or say to other people,

"My English is poor",
or
"My English is broken" or anything like this.

Learning English is not a competition with other people, it's like a game of golf.

The goal with learning English is to keep improving your level. It does not matter what your level is, it's all about constantly improving.

The purpose of practicing golf is to keep improving your game (lowering your score).

Asian people usually compare themselves with others. Their focus is on the other people, thinking things like, "What will they say?", or "What will they think if I make a mistake".

This kills your confidence.

The focus should be on yourself, "How can I improve?", or "I am improving, therefore my English is going well".

You will always feel confident if your focus is here.

Another reason why people do not have much confidence is because they worry about making mistakes, thinking others will laugh or say negative things about their mistakes.

This however, does not happen.

Let's prove this...

Have you ever made a mistake in your native language?

Of course you have right?

Now, when you make mistakes in your native language (the language which you are the "expert" in) do people laugh at you?
Do people say bad things about you for making a mistake?

No way, right?

Well, why or how can people laugh or say bad things about you when you make mistakes in English (your second language which you are learning)?
They cannot. So, do not think or worry that people will do this, it will never happen.

In fact other people will be scared to laugh or comment about your English mistakes because either:

Your English is better than theirs, so they cannot comment (they will feel embarrassed if they do)

or

They are also learning English and understand that learning English is difficult. They understand making mistakes are a part of learning, so they will not comment,
In fact they may help you.

Best of luck, study with confidence from now on.

Rohan Cox
English Essentials
Rapid Learning, Instant Results

Salam sjahtera...

sekarang aku berada di Malaysia.
dalam tempoh selepas kawin hingga skang. da dalam setahun gak..ni kali ke 3 aku balik..
penat xpenat la badan ni kesana kesini..tapi bkn wat pe pon balik..duk umh je...kalo kuar pon sbb jadik driver abah n adik..mentang2la da pandai bawak kete kt Malaysia ni...asyik kena jadik driver je..lgpon best bawak kete slalu..mcm2 skill aku terbelajar sndiri...(rasa mcm nk wat drifft pon ada sbb sll main game,tp pikir kete bapak aku..xjadikla..kang ape2 hal jadik...sian bapak aku..huu)

Walaupon da balik Malaysia..ttap xpuas jmpa isteri tercinta...asyik duk berjauhan je..jmpa kjap2..alhamdulillah raya haji ni die balik..dapatla lepaskan rindu,,

Pejam celik..da hampir bln 12..maka lbih sblan je duk kt sni..rasa xsabar nk balik..selesaikan belajar..da byak kot blja kt kuliah skng..asyik terlepas je..tahun lepas sampai2 mesir pas sbln trus peksa...alhamdulilah sempat blaja..tu pon mcm org gila da aku ni.xtawla tahun ni mcm mna..mntak2 peksa bln 2 ke..hehe..
Alhamdulillah da 5 paper da lepas..lg 4 paper je lg...iAllah aku akan strugle gile2 lg tuk 4 madah ni..berikan aku kekuatan..kesihatan ya Alllah..
Moga naik4 thn ni..amin ya Allah..
Sebuk2 peksa...dalam pikiran ni asyik terpikir je nak balik Malaysia jumpa syg..rinduunyer..
lain rupanya rasa da kawin ngn belom kawin ni...dlu lom kawin berjauhan xjumpa bertahun2 pon xkesah..ni da kawin baru bberapa bulan je da terseksa gile...aku rasa mcmni..tapi isteri aku lg la rasa perit..
so sapa2 yg lom kawin..jgn kawin masa belaja mcm aku ni..kalo duk brsama xpe..kalo berjauhan jgn,,huhu



~Angin sampaikanlah berita,
Buat dia yang tersayang....
Kau bisikkanlah ditelinganya,
Bahwa aku sangat RINDU kepadanye.....~

Rabu, 1 Jun 2011

serabutnye kepala..
abisla naik darah tinggi aku..
banyak sungguh masalah dalam fatrah imtihan ni..
time ni la suma benda wat hal..
pastu byak pulak lom abis bca nih..

hanya pada Mu ya Allah tempat ku mengadu.....
tenangkan kepala ku ya Allah..

Isnin, 23 Mei 2011

Imtihan woooo

sakit pale..pusing2..
pening ..kerna da hampir sgt waktu tuk imtihan..
duk sini xbtol..duk sana xbtol..tak tentu arah rasanya..tp kitab xpegang jugak..
ape yg aku nk wat ni sbnarnya??
nak bca kitab ni..tp takut kitab tu xsmpat bca..tukar kitab tu lak...pastu tpikir kitab yg lain lak lom bca..hahha..pening2..napela time peksa aku gile...
ni la padahnye xwat persiapan awal2..
mlm ni kena tenangkan pale aku tol2..tu yg sampai ke blogspot nih..
kuatkan aku ya Allah...

4Jun- syafawi tahaluf
7Jun- usul feqh tahaluf
8Jun- hadis2 ahkam tahaluf

13Jun- syafawi mustajid
21Jun- Al-Quran
25Jun- feqh syafie
28Jun- feqh muqaran
2Julai- usul feqh
5Julai- qaah bahas
9Julai- qadaya muasarah
12Julai- hadis2 ahkam

Jumaat, 15 April 2011

Saat Lafaz Sakinah – Far East

Heningnya
Sunyi suasana
Lafaz sakinah bermula


Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah tangis ibunda

Adalah aku wali puteriku
Serah kini amanahku ini padamu
Nafkahilah dia curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya


Chorus
Dulu esakannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu
Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya


Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku


Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu


Khamis, 14 April 2011


Ikan Talapia masak sambal....
mmg piii.....
lauk tuk hari ni...
dgn memasak je leh ilangkan kesepian...sok nk masak ape lak ek....

Khamis, 7 April 2011

udah 2mnggu aku kt mesir ni...
da mcm terbiasa sgt duk sorg2 sampaikan tpikir xyahla bdk2 ni balik umh ni lg..huhu
tapi sbb xmampu nk byar sewa umah dan duit kahrabak yg trtunggak 3 bulan,lupakan suma tu,.,huh!..merepek je aku ni..

selasa lepas g kuliah...ingt nk masuk kelas...tp terlupa yg kelas waktu pagi..so..burn la kelas pagi tu..hehe

so..aku amik kesempatan tuk setlekan yuran kuliah yg tak byar2 lagi sejak fasa 1,maka berator la panjang2 dan agak lama...lembap gile wat keje..manual la katakan...bkn cm mlysia suma auto mask komputer,,,,.n then g la wat kad kerneh..tp xlepas..huhu..

pastu g tahlil dam(amik darah) sakit tu..nurse tu main paksa je sbb die carik urat aku xjmpa2..sampaikan 3 nurse handle aku...huhuh.....mcm mlang je nasib aku aritu..

g beli kitab pon dapat satu kitab je..kitab lain djual pada hari ahad..
xpela..ada jgk benda tuk dbaca..xla bosan sgt kt umah..

n then skng ngh pening sbb byak sgt benda nk di baca...quran pon lom di hafal lg..
mntk2 peksa bln 7..ada la masa tuk aku prepare...
oh..kuatkan aku ya Allah...

Apa Artinya Cinta

Tiba-tiba engkau ada
Kemudian engkau hadir
Laksana kerdil ku memeluk
Lihat aku lebih dalam

Di matamu ku melihat
Ada cinta yang tersirat
Sirami hati merebak

Barangkali aku salah
Ku terdiam bukan bisu
Tahu engkau besar malu
Tutupi rasa gelisah

Biar saja waktu nanti
Yang menikmati kisah ini
Bersamamu aku senang

Belum juga kah kau menyadarinya
Akulah yang pantas untuk kau cintai
Di bawah langit biru aku bersumpah
Diriku tanpamu apa artinya cinta

Arti cinta ini sudah menelan waktuku
Siang malam hanya untuk pikirkan engkau
Sejuta kali aku berani bersumpah
Diriku tanpamu apa artinya cinta

Biar saja waktu nanti
Yang menikmati kisah ini
Bersamamu aku senang

Belum juga kah kau menyadarinya
Akulah yang pantas untuk kau cintai
Di bawah langit biru aku bersumpah
Diriku tanpamu apa artinya cinta


p/s;
like this song....

Jumaat, 1 April 2011


AsSalamuAlaikum...

Alhamdulillah selamat sampai di bumi barakah...mesir pada 27 Mac...
maka berakhirla ops piramid yang di jalankan sejak muzaharat di mesir pada rakyat Malaysia di Mesir...
Sesampainya di mesir ni...hati ni sayu sgt sbb xlama dapat bersama isteri tercinta dan juga mak abah....lagi2 isteriku berada di Unisza dan mak abah pula ada di Makkah ketika aku gerak ke sini...
lagi sedih bila sampai je di rumah xda sape2,,,aduh...lepak toh...sunyi sepi aja...ahli bait pula lg 15 atau 20 hari lagi baru balik...
dah seminggu duk umh ni kesepian..tapi...alhamdulillah aku sudah terbiasakan diri duk sorg2...
ah...rinduuunye kt malaysia...rasa nyesal pon ada sbb asyik jalan je kt mlysia aritu...kan da rindu sgt da kt mlysia..huhu

Sabtu, 26 Februari 2011

Salam..
Alhamdulillah murah rezeki dapat pulang ke mesir free jgk! pastu dapt duit poket 500 lg..huhu
Lambatnye zaujah nak balik umh ni...dah hampir 2mnggu lebey da sampai malaysia..tp xpulang2..kang abg balik mesir dlu kang...hehhe
baru berapa hari sampai malaysia aku dah pon berjalan jauh...
mula2 g genting...pastu g mandi kt gunung ledang..mersing..yg penting jauh2 la da aku g..
mcm lepas kebosanan sbb zaujah xda umah...huhu
cepatla syg balik...abg da penat ni tnggu...
Assalamualaikm..salam ptang..
bestnye duk malaysia tp mcm cacing kepanasan..huhu
mana x nye..mcm da xbiasa cuaca di sini..
mesir pon ada gak musim panas..tp xla berpeluh n melekit2 mcm kt malysia..tp ttp ku cintai tanah tumpah darahku ini...
rindu aku nk imbas kembali peristiwa2 yang berlaku di bulan january dan february ni

Mula2..kes muzaharat kat mesir..
pastu kes kena pulang malysia..tp yg bestnye kena transit kt jeddah..
lepak tu transit kt jeddah sbb seminggu..xtaw nk wat ape..just makan,tido n tnggu nama naik..huhu
tp alhamdulillah pada malam jumaat bersamaan 10 feb aku dan kawan2 fly ke makkah..tanpa dirancang just go..dah Allah pilh kami tetamu Nya...maka sampaila jgk di Makkah walau ape cara skali pon...
fly da mcm bdk2 asrama cabut lari dari asrama...
tapi kerna yakin pada Allah dan tuk beribadah pada Allah...kami tetapkan hati jgk tuk cabut..
bila sampai je di Makkah...hati ni dub dab2...mcm mana bentuknye Kaabah dan rasanye berada disana.. bila berada btol2 dpan mata..Subhanallah...Indahnye..tenangnye bile berada di sana,rasa xnak balik pon ada...rasa mcm xpuas lgsung..
Alhamdullilah sempat buat umrah pada malam tu..tp sayang xsempat nk solat jumaat kt Makkah..xpela...InsyaAllah ada rezeki pegi lg..ketemu lg..Amin...kali ni biar nk bawak zaujah...

Selesai cite ttg Makkah..keesokkan harinya nama da muqayyat tuk pulang ke Malaysia..hati lak dari mula2 xsabar nk balik da kurang sbb rindu kt Kaabah..tp sbb kuarga dan zaujah menanti di Malaysia hati kembali girang...

Sesampainye di Malaysia di jemput abah dan kawanye..pastu terus g umah Nizam ada kenduri doa selamat tuk Isterinye yg ngh ngandung n semalam da beranak awal semnggu..pastu doa selamat tuk rumah baru dan slmat tuk aku dan rakan selamat sampai Malaysia..

Jumaat, 18 Februari 2011

Malaysia sudah..

salam selamber..salam dari malaysia...bkn dari mesir lg..huhu
sudah slamat tiba di mlysia 3 or 4 hari lepas...
byak benda nk dikongsikan dalam ni...
tp sbb ngh bercuti di mersing,malas lak nk citer panjang2..
yang penting sudah sampai mlysia atas tiket ehsan kerajaan malaysia..
thnks malaysia..hope balik ke mesir smula pon free gak la ye...
wokey...nt sambng lg...ws...

Khamis, 3 Februari 2011

salam selamber...salam utk semua..
lama xdpt blogger.ingtkan nk slalu main blog..tp internet diqatakkan beberapa hari atas sbb rusuhan..
mesir sudah tidak aman..
ingatkan abis peksa bole la g jalan2 mana2..
akan tetapi semuanye tdk mnjadik kenyataan..
selain ke kedai.pastu.bagi duit kt tuan kedai..tu je la kalo aku kuar umah..

hari jumaat malam..1st time aku tgk balairaya kena bakar dpan mata..
pastu tgok berita kt tv...balai polis dan bggunan kerajaan byk kena bakar..
dari saat itu barulah ku mengerti..bahwa aku dalam bahaya..
selang dua hari aman smula musalas.,,iaitu kawasan kediaman ku..
yg gila2 just kt tahrir....tp kadang2 tempias jgk kesini..
sbb ada ramai banduan terlpas pastu rompak rumah..
mula lah perintah berkurung...
tapi kami kawan2 serumah abaikan perintah tu sbb mlas nk terperap kt bilik je..
disamping kami bertemankan besi dan kayu..

pendduk kampung mula buat rondaan waktu malam..
bersenjatakan kayu..besi..parang panjang dan kontot..pisau dan pedang samurai...
setia mengawal keamanan tempat tnggal..

berita yang paling best ku dengari ketika rusuhan ni ialah dpt blik mlysia free.
tp brtukar kecewa sbb free sampai jeddah je...apela slh antar trs ke mlysia spt ngara indonesia yg agk miskin dri mlysia..kecwa ngn pemerintah sbgini..tp xpela..kuarga pon da suh blik...blik jela wlwpon kna bli tiket sndiri...
yang penting..besok dijangkakan akan gerak ke jeddah..pastu baru pulang ke malaysia..
xsabar rasanye sbb dpt jmpa zaujah...hehe..tggu abg ye syg..

Selasa, 25 Januari 2011

hii...lama xblogging...
baru je abis peksa fasa awal..
5 madah..ada baki 9 madah...long way to go..
rasa bosan sudah..
xtaw nk watpe...isteri pon jauh dua benua sana...
waduh..nak sangat jumpa..xsabar nk tunggu die mai sni...~amin~
balik peksa td,ramai je yg tanye ape projek pasni?balik mlysia?huhu
baru je sebulan kt sni..bau mlysia kt hidung ni pon x kekang lg....
jawapan yang paling pantas tanpa pikir aku bg ialah "tido"
fatrah imtihan ni xcukup tido ma...tersedar sket je bca kitab sampai tido bertemankan kitab..
adeh..teringat lak kt isteri,selalu teman kte waktu tido :-(
nak g jalan2 mcm malas..tapi teringin nak g jabal musa or sinai lg...dlu pegi pon masa mula2 sampai..
best tol duk mesir ni..kalo nk g mana2 senang je..kalo kat malysia susah mcm ape nth..
yelakan tangan penuh dgn plan..
okla..sambung kemudian..










"yes...jatuh pon kau.."

ayg; "abg..xkan masam kot dah menang?
abg; "bukanye ape..xda challengger yg lebih kaw ke?" haha