Blogger Backgrounds

Pages

Rabu, 16 Januari 2008

Pentingnye membaca al-quran

(أقرأ باسم ربك الذي خلق)
Assalamualaikum dan salam sejahtera pada semua pembaca,kali ini saya ingin membawa sebuah cerita pendek tentang penting nya kita membudayakan amalan membaca kitab suci iaitu Al-Quran.

Warnailah kehidupan seharian dengan membaca al-quran kerana jiwa akan mati kerana tidak membacanya.Sengaja saya bawakan tajuk ini kerana sahabat saya telah alaminya,sudah lama dia tidak membaca Quran,apabila membaca kembali lidah kelu dan tergagap,baca bagaikan sedang mengeja,walau setiap kali menunaikan solat lima waktu dia membaca surah-surah pendek.Dan juga hatinya sentiasa gundah gulana dan masalah kecil dianggap besar.

Ayat2 Al-Quran adalah wahyu dari Allah untuk sekelian alam dan ianya begitu halus,jika diabaikan ianya akan tarik kembali.
Beringatlah jangan hanya pandai membaca tetapi cara hidup kita jelas menunjukkan yang kita bangkang apa yang kita sanjungi.Membaca sambil mengetahui maknanya adalah lebih baik kerana dapat menghayati dan terus boleh diikuti.Jalan bagi orang yang beriman adalah mengikut Al-Quran dan Sunnah.

Zaman sekarang sudah pon ada e-Al-Quran yang berbentuk digital yang boleh dimuat turun dalam telefon bimbit dan juga pc atau laptop.Jangan jadikan alasan susah untuk membawa kemana-mana kitab Quran lagi.
Jika ingin tahu orang yang selalu baca Quran tetapi tetap membuat kemungkaran adalah bacaanya tersangkut-sangkut.Awas!! jika anda pun begitu.

0 komen: