Blogger Backgrounds

Pages

Rabu, 2 September 2009

Berbuka dengan manis2?



percubaan pertama wat kek coklat succes!!hehe
lpas siap rasa nak je terus telan..tapi sabar sbb puasa..klo aku taw nafsu xtrtahan2, wat da nk dkt2 buka..huhu..ni jela juadah berbuka puasa aku tdi.. tp xla mkn suma..:-b ni lom letak topping..da ltk lagi cedap..lyummy2!!tak leh ni makan selalu..manis..xelok utk kesihatan...
teringat tentang manis..teringat pula orang sll ckp,berbuka la dengan mknan2 yg manis2..,betol ke?tersenyum aku bile dengar nasihat suh brbuka ngn bnda yg manis,katanya ikut sunnah nabi...mari sama2 kita baca dan pahami hadith nabi ni..

Dari Anas bin Malik ia berkata : “Adalah Rasulullah berbuka dengan Rutab (kurma yang lembek) sebelum solat, jika tidak terdapat Rutab, maka beliau berbuka dengan Tamr (kurma kering), maka jika tidak ada kurma kering beliau meneguk air. (Hadits riwayat Ahmad dan Abu Dawud)

Nabi Muhammad Saw berkata : “Apabila berbuka salah sorg kamu, maka hendaklah berbuka dengan kurma. Andaikan kamu tidak memperolehnya, maka berbukalah dengan air, maka sesungguhnya air itu suci.

Rasul junjungan kita berbuka puasa dengan kurma...kalo takde kurma,beliau akan berbuka dengan air..samakah kurma dengan yang manis2?memang ternyata kurma adalah manis sperti rancangn program tv9 ustazah nurbahyah dan suaminya..."semanis kurma~"
akan tetapi..adalah tidak sama manisnye kurma dan yg manis2 tu..

ok.aku ringkaskan..kurma adalah karbohidrat kompleks dan merupakan buah yang bernutrisi sangat tinggi tapi berkalori rendah, iainya tidak menggemukkan,manakala gula yang terdapat dalam mkanan dan minuman yang manis2 itu adalah karbohidrat sederhana..dan bisa meroosakkan kesihatan,,,takkan sunnah nabi ada yang boleh membinasakan diri kita?
renung2kan dan selmat beramal...huhu

0 komen: